Zdrowy Białystok

Piątek, 24 09 22:22

Ostatnia modyfikacja:piątek, 24 09 2021

Ważne pytania, które zadają sobie kawosze

Wtorek, 23 marzec 2021 14:29

Niemal każdy, kto lubi kawę i sięga po nią regularnie, zastanawia się, czy może jej pić tak dużo albo czy mógłby cieszyć się smakiem ulubionego napoju częściej. Część osób może mieć wątpliwości ze względu na popularne mity na temat kawy, czy to rozpowszechniane w Internecie, czy zasłyszane od rodziny i znajomych, przekazywane z ust do ust. Okazuje się, że poglądy te nie znajdują odzwierciedlenia w wynikach badań naukowych, co potwierdzają eksperci programu „Kawa i zdrowie”.
Ile filiżanek kawy mogę wypić dziennie?
Filiżanka kawy zawiera około 75-80 mg kofeiny. Jest to naturalny związek, który występuje w wielu gatunkach roślin, m.in. w herbacie i kakao. Dla porównania, w 30 gramach gorzkiej czekolady znajdziemy 60 mg kofeiny, a porcja herbaty będzie dla nas źródłem ok. 30 mg tej substancji (nazywanej w herbacie teiną). Kofeina w łagodny sposób stymuluje ośrodkowy układ nerwowy, pozytywnie wpływa na wzrost uwagi i czujności. Zgodnie z opinią Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) spożycie do 400 mg kofeiny dziennie, co odpowiada 5 filiżankom kawy, jak również jednorazowe przyjęcie dawki 200 mg może być częścią zdrowej, zbilansowanej diety i aktywnego trybu życia. Umiarkowane spożycie kawy jest więc definiowane jako picie od 3 do 5 filiżanek dziennie. Kobietom w ciąży i karmiącym piersią zaleca się ograniczenie spożycia kofeiny – ze wszystkich źródeł – do 200 mg dziennie.

Czytaj więcej: Ważne pytania, które zadają sobie kawosze

Więcej energii wiosną

Wtorek, 23 marzec 2021 14:02

wiosna2021Choć rozpoczęcie kalendarzowej wiosny jest już za nami, nie każdemu dane jest cieszyć się jej dobrodziejstwami. Połowa osób mieszkających w naszej strefie klimatycznej na zmianę pór roku reaguje zmęczeniem, rozdrażnieniem oraz wahaniami nastroju. Tzw. przesilenie wiosenne to normalne zjawisko – czas, gdy organizm dostosowuje się do nowych warunków pogodowych. Czy można ten proces przyśpieszyć? Oto trzy proste sposoby na szybsze odzyskanie równowagi i dostarczenie organizmowi wiosennej energii.
1. Aktywność fizyczna
Aktywność jest istotna dla zachowania równowagi fizycznej i psychicznej. Codzienna porcja ruchu przynosi korzyści niezależnie od pory roku, jednak w okresie przesilenia wiosennego będzie podwójnie pomocna. Wiosenna aura sprzyja ruchowi na świeżym powietrzu, dlatego chcąc szybciej uporać się z objawami przesilenia i zyskać więcej energii do działania, warto każdego dnia wygospodarować czas na spacer, rower czy wizytę na siłowni pod gołym niebem. Pamiętajmy, że nie musi być to wysiłek intensywny, zwłaszcza że w czasie przesilenia trudno wykonywać forsowne ćwiczenia. Wystarczy minimum ruchu dostosowane do naszych możliwości. Zaleca się 1 h dziennie aktywności fizycznej. Najważniejsza jest jednak regularność, a nie chwilowe zrywy.

Czytaj więcej: Więcej energii wiosną

Pomysły na karnawałowe przekąski

Wtorek, 26 styczeń 2021 13:23

Placki warzywnePandemia wywróciła nasze życie do góry nogami. Święta i Sylwester były inne niż dotychczas, a teraz do tego grona dołączył również karnawał. Nie rezygnujmy jednak ze świętowania w gronie najbliższej rodziny czy przyjaciół. Może będzie to doskonała  okazja, by trochę poeksperymentować w kuchni i przygotować nietuzinkowe przekąski specjalnie na tę okazję?Jeśli nie masz pomysłu na to, co podać gościom, zachęcamy do wypróbowania oryginalnych i prostych przepisów na pyszne dania w stylu #nowastingfood od czeskiej blogerki Markety. Unikalne doznania kulinarne i pyszna zabawa gwarantowana! Do dzieła!

Czytaj więcej: Pomysły na karnawałowe przekąski

Szybki kontakt

  • Adres: ul. Bema 11, lok. 80, II piętro
    15-369 Białystok
  • Tel: 85 745 42 72
Jesteś tutaj: Strona główna Kuchnia