Zdrowy Białystok

Wtorek, 20 11 08:57

Ostatnia modyfikacja:wtorek, 20 11 2018

Przywitaj wiosnę z pozytywną energią

Czwartek, 22 luty 2018 11:30

logoPPECo jeść, aby nasz organizm funkcjonował, jak należy i bez trudu rozprawiał się z wirusami i bakteriami czyhającymi na nas nie tylko w okresie zimowym? To jedno z zagadnień poruszane w ramach nowej, V edycji programu edukacyjnego Porcja Pozytywnej Energii. Wraz ze naszymi ekspertami, dietetykami dr Patrycją Szachtą i Łukaszem Sieńczewskim oraz nowym partnerem głównym – znaną i lubianą marką Disney odkrywamy tajemnice związane ze zdrowym odżywianiem.
Koniec zimy, to szczególnie trudny czas dla naszej odporności. To właśnie wtedy najczęściej dopadają nas infekcje. W tym okresie też odnotowuje się najwięcej zachorować na grypę.
- Brak słońca, będącego głównym źródłem witamin D oraz ograniczony dostęp do świeżych warzyw i owoców, które dostarczają nam wielu niezbędnych witamin sprawiają, że nasza odporność jest znacznie słabsza – mówi dr Patrycja Szachta, ekspert programu Porcja Pozytywnej Energii.
Jak zatem możemy wzmocnić nasz układ odpornościowy i ustrzec się przed chorowaniem?
- Powinniśmy zadbać, aby nasz organizm codziennie otrzymywał odpowiednią porcję witamin, wtedy nasz układ odpornościowy będzie silniejszy i pomoże nam to ustrzec się przed wieloma chorobami, nie tylko sezonowymi infekcjami - podkreśla dr Patrycja Szachta.

Czytaj więcej: Przywitaj wiosnę z pozytywną energią

Zima bez infekcji

Wtorek, 20 luty 2018 13:32

groprinosin syropWyjazd, na przykład w góry jest korzystny dla zdrowia, ponieważ zmiana klimatu hartuje. Jednak, aby był to wypoczynek, który ma wzmocnić odporność, to powinien trwać minimum 2-3 tygodnie. Niestety, rzadko mamy możliwość, by oderwać się od codziennych obowiązków na tak długo. Krótszy wypad wprawdzie świetnie pomaga zregenerować ciało i umysł, ale dla układu immunologicznego może okazać się  sporym obciążeniem.
Co może nam zaszkodzić?
- sama podróż bywa stresująca i męcząca; przebywanie kilka godzin w klimatyzowanym środku lokomocji, nierzadko wśród osób już walczących z infekcjami;
- konieczność przestawienia się na odmienne warunki klimatyczne, inną dietę i nowy rytm dnia;
większe ryzyko przegrzania i wychłodzenia (narażanie organizmu na gwałtowne zmiany temperatury);
Czy warto forsować organizm?
Fakt, że mamy tylko kilka wolnych dni sprawia, że sami fundujemy sobie zbyt napięty grafik urlopu, czyli mało snu, dużo atrakcji, jedzenie w pośpiechu. Dlatego tak ważne jest, by słuchać organizmu. Jeśli organizm domaga się drzemki, to nie ma sensu na siłę walczyć ze zmęczeniem. Gdy poranna pobudka jest udręką, także warto dać sobie godzinę więcej na lenistwo.
Ważne, by nie wychodzić na zewnątrz bez kalorycznego posiłku. Należy pamiętać również o odpowiednim ubraniu, by zbytnio nie przegrzać, ani nie wychłodzić organizmu.

Czytaj więcej: Zima bez infekcji

Sposoby na oszczędzanie wody

Środa, 14 luty 2018 10:13

Woda stanowi podstawowy składnik wszystkich żywych organizmów i bez niej nie byłoby życia na naszej planecie. Tymczasem, jak alarmują naukowcy, przez ostanie 25 lat ilość wody pitnej na jednego mieszkańca Ziemi spadła o 26%! Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), aż 2,1 mld ludzi na świecie nie ma do niej dostępu w miejscu swojego zamieszkania, a ponad dwa razy więcej pozbawionych jest odpowiednich warunków sanitarnych. Dlatego tak ważne jest, byśmy wszyscy zrozumieli, że od postawy każdego z nas zależy czy pozostałe jeszcze zasoby wody ulegną dalszemu zmniejszeniu czy też wspólnie – poprzez edukację od najmłodszych lat i zmianę postaw, uda nam się ten proces najpierw powstrzymać, a następnie odwrócić.

Czytaj więcej: Sposoby na oszczędzanie wody

III edycja programu „Lubella inspiruje i edukuje” zakończona

Wtorek, 13 luty 2018 19:27

PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 9 IM. RODZINY LUTOSŁAWSKICH W ŁOMŻY„Lubella inspiruje i edukuje” to program edukacyjny o charakterze społecznym, który odbył się już trzeci rok z rzędu. W tegorocznej edycji programu wzięła udział rekordowa liczba uczestników – ponad 100 000 uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjów w całej Polsce. W ramach programu odbył się także konkurs, w którym szkoły zdobyły atrakcyjne nagrody.
Cykliczna kampania „Lubella inspiruje i edukuje” ma na celu edukację dzieci i młodzieży na temat roli produktów zbożowych w codziennej diecie oraz uświadomienie uczniom jak ważną rolę odgrywają one w odżywianiu. III edycja programu „Lubella inspiruje i edukuje” trwała od 8 listopada 2017 r. do 15 stycznia 2018 r. i była skierowana do uczniów VI-VII klas szkoły podstawowej i II-III klas gimnazjum.

Czytaj więcej: III edycja programu „Lubella inspiruje i edukuje” zakończona

Ty też możesz pomóc zwierzętom

Wtorek, 13 luty 2018 10:18

Los żyjących na naszej planecie zwierząt zależy od tego, jak zachowuje się człowiek. WWF podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat populacja dzikich zwierząt zmniejszyła się aż o 58%. Ich życie zagrożone jest głównie w wyniku ludzkiej działalności, w tym zanieczyszczenia powietrza oraz będących jego efektem zmian klimatycznych. Naukowcy alarmują, że do końca tego stulecia wiele obecnych form życia może już zniknąć z powierzchni Ziemi lub zostać skazanych na wyginięcie. Tymczasem życie i przyszłość człowieka jako gatunku zależy w dużym stopniu od tego jak traktuje on środowisko naturalne, w tym zwierzęta. Dlatego tak ważna jest zarówno zmiana postaw dorosłych, jak też edukacja przyszłych pokoleń.

Czytaj więcej: Ty też możesz pomóc zwierzętom

Ruszyła VII edycja programu "5 porcji warzyw, owoców lub soku"

Wtorek, 13 luty 2018 09:32

5 porcjiJuż po raz VII Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) realizuje program „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, który ma na celu edukację społeczeństwa na temat zasad zbilansowanej diety, a także kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Tegoroczna edycja została również rozbudowana o program skierowany do szkół, aby zwrócić szczególną uwagę na edukację dzieci w zakresie zrównoważonej diety, bogatej w warzywa i owoce, w tym soki.
Edukacja na temat zasad zbilansowanej diety, istotnej roli warzyw, owoców i soków oraz kształtowanie prawidłowych postaw żywieniowych to cele, które przyświecają działaniom podejmowanym w ramach kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” od 2008 roku.
– Zgodnie z rekomendacjami Instytutu Żywności i Żywienia, a także zmianami wprowadzonymi w 2016 roku do Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, warzywa i owoce powinny być podstawą diety i należy spożywać ich minimum 400 g w ciągu dnia w podziale na pięć porcji, a jedną z nich może być szklanka soku (ok. 200 ml), także tego dostępnego w opakowaniach kartonowych. Konsumpcja warzyw, owoców i niskoprzetworzonych produktów z nich powstałych, na przykład soków, z roku na rok wzrasta.

Czytaj więcej: Ruszyła VII edycja programu "5 porcji warzyw, owoców lub soku"

Dzieci poznały zasady zdrowego żywienia

Poniedziałek, 29 styczeń 2018 17:17

Lubella inspiruje i edukuje„Lubella inspiruje i edukuje” to program edukacyjny o charakterze społecznym, który odbył się już trzeci rok z rzędu. W tegorocznej edycji programu wzięła udział rekordowa liczba uczestników – ponad 100 000 uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjów w całej Polsce. W ramach programu odbył się także konkurs, w którym szkoły zdobyły atrakcyjne nagrody.
Cykliczna kampania „Lubella inspiruje i edukuje” ma na celu edukację dzieci i młodzieży na temat roli produktów zbożowych w codziennej diecie oraz uświadomienie uczniom jak ważną rolę odgrywają one w odżywianiu. III edycja programu „Lubella inspiruje i edukuje” trwała od 8 listopada 2017 r. do 15 stycznia 2018 r. i była skierowana do uczniów VI-VII klas szkoły podstawowej i II-III klas gimnazjum.
W tym czasie  ponad 100 000 uczniów w całej Polsce wzięło udział w trzech inspirujących zajęciach. Nauczyciele otrzymali szczegółowe scenariusze lekcyjne i materiały dydaktyczne opracowane we współpracy z zespołem dietetyków i metodyków, na podstawie których przeprowadzili trzy kreatywne lekcje w swoich szkołach. Całość programu opierała się o zdobywanie wiedzy poprzez doświadczenie, wspólne gotowanie i rywalizację.

Czytaj więcej: Dzieci poznały zasady zdrowego żywienia

Podwójne działanie - szybka ulga

Wtorek, 23 styczeń 2018 12:08

nasic18 2Można zadzierać nosa, kręcić nosem albo zagrać na nosie… Dobrze znane powiedzenia związane z tą niepozorną częścią twarzy niezwykle trafnie określają rozmaite ludzkie emocje. Chociaż przez większość z nas postrzegany jest jako atrybut urody (bądź jej braku), to dla specjalistów od zdrowia znacznie ważniejsze są funkcje, jakie odgrywa w organiźmie. Dlatego niezależnie od tego, czy nos jest dla nas powodem do dumy, czy przeciwnie, chcielibyśmy nieco go zmienić, warto wiedzieć, jak mu pomóc, gdy pojawia się pospolity, ale wcale nie tak błahy problem, jakim jest katar.
O nosie w dużym skrócie
Węch to chyba najbardziej niedoceniany z ludzkich zmysłów. A przecież to jemu często bardziej ufamy niż własnym oczom. Ba, często jako pierwszy „wie” i informuje o tym, co dzieje się wokół. Czy wiesz, że już po trzech miesiącach tracimy z pamięci około połowy obrazów, które zarejestrował wzrok? Tymczasem nawet po roku jesteśmy w stanie przywołać z pamięci ponad 65 proc. zapachów, z którymi się zetknęliśmy.
Sprawnie funkcjonujący nos – niezależnie od tego, czy duży jest czy mały, zadarty czy z dodającym mu powagi garbikiem – jest doskonale działającym „urządzeniem” wyposażonym w skomplikowany system nawilżająco-filtrująco-grzewczy.

Czytaj więcej: Podwójne działanie - szybka ulga

Stres Polek - ogólnopolski raport

Poniedziałek, 22 styczeń 2018 17:29

stres polekChociaż 81% Polek ocenia swoje samopoczucie jako co najmniej zadowalające, to aż 92% z nich przyznaje, że zdarza im się odczuwać stres. Co stresuje je najczęściej, jak sobie radzą w kryzysowych sytuacjach? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziemy w raporcie „Stres Polek” przeprowadzonym na zlecenie firmy M.C.M. Klosterfrau Healthcare sp. z o.o.
Stresy w domu = stresy w firmie i odwrotnie
Stresujących sytuacji dostarcza zarówno życie prywatne, jak i zawodowe przy czym w życiu prywatnym Polki doświadczają go zdecydowanie częściej niż w zawodowym. Może to wynikać z większego zaangażowania emocjonalnego w życie prywatne niż w sprawy związane z karierą. Stres częściej występuje w życiu prywatnym (87%) niż zawodowym (65%). 57% Polek określiło stres w życiu prywatnym jako silny (44% w życiu zawodowym). Co najmniej kilka razy w tygodniu w życiu prywatnym doświadcza 38%, a w zawodowym 32%, a to oznacza, że możemy mówić o przewlekłym stresie, uważanym za jeden z ważniejszych czynników odpowiedzialnych za powstawanie chorób cywilizacyjnych.

Czytaj więcej: Stres Polek - ogólnopolski raport

Sposoby na aktywne ferie

Środa, 17 styczeń 2018 10:43

Już niedługo dzieci z województwa podlaskiego rozpoczną ferie. Do tego, by w tym czasie postawić na ich aktywny wypoczynek, zachęca również znany polski piłkarz – Kamil Grosicki. Sportowiec podkreśla, że ruch to nie tylko element konieczny do utrzymania dobrej formy fizycznej ale też szkoła wielu przydatnych umiejętności społecznych, a przede wszystkim doskonała forma relaksu – czyli tego, co w czasie ferii najważniejsze. Przedstawiamy kilka propozycji aktywności fizycznych dla dzieci i młodzieży, które gwarantują dobrą zabawę bez względu na wiek i aurę.
Kamil Grosicki, polski piłkarz wspierający akcję „Rusz się z Kubusiem” podkreśla:
– Zima jest znakomitą okazją do uprawiania sportu. Dobra jest każda forma aktywności fizycznej, również rekreacyjna, najważniejsze by w ogóle ruszyć się z domu! Ruch poprawia kondycję i wydolność organizmu, a ten na świeżym powietrzu świetnie hartuje. Poza tym sport – nawet uprawiany amatorsko, pozwala dzieciakom na nabycie wielu przydatnych umiejętności – np. uczy współpracy z innymi członkami drużyny, samodyscypliny i wytrwałości w dążeniu do celu, a tym bardziej nieśmiałym może pomóc nabrać pewności siebie. Aktywność fizyczna jest również znakomitą formą relaksu, którą mimo, że jestem sportowcem i na co dzień mam dużo ruchu, sam chętnie stosuję razem z całą rodziną. Dlatego zachęcam wszystkie dzieci, by w czasie ferii odłożyły smartfony i zamiast nich sięgnęły po sprzęt sportowy, poszły na basen czy choćby na spacer po okolicy – na pewno wrócą do zajęć bardziej wypoczęte.

Czytaj więcej: Sposoby na aktywne ferie

Szybki kontakt

  • Adres: ul. Bema 11, lok. 80, II piętro
    15-369 Białystok
  • Tel: 85 745 42 72
Jesteś tutaj: Strona główna Aktualności